
Ved å gi våre ansatte spennende muligheter, vokser vi som selskap. Harald Sørlie fra Atkins Norge reiser om få dager til Australia for å jobbe med infrastruktur i Brisbane.
Atkins er en del av SNC-Lavalin gruppen som har mer enn 50 000 ansatte fordelt på 50 land. Som et internasjonalt selskap med kontorer på seks kontinenter, og aktiviteter innen en rekke fagfelt og markedsområder, så åpner det for muligheter til å jobbe med spennende prosjekter i inn- og utland.
Fra Norge til Brisbane
SNC-Lavalin i Brisbane har lenge vært involvert i prosjektene for Department of Transport and Main Roads (DTMR).
– ERTMS/ETCS kompetanse er veldig nytt i Australia, og det åpnet opp for at noen med denne kompetansen fra et annet kontor i Atkins kunne jobbe noen måneder i Australia, forteller Thorbjørn Løken, leder Atkins Rail Consultancy.
– Vår prosjektleder, Harald Sørlie, har erfaring fra installasjon av ETCS i testtog i Norge for Mantena/Alstom. Dette samarbeidet blir en spennende erfaring både for ham personlig og for oss som selskap, sier Løken.
Spennende mulighet som konsulent
– Oppdraget i Australia er et veldig godt eksempel på noen av fordelene ved å jobbe som konsulent, sier Harald Sørlie. – Fleksibiliteten gir mulighet for å skifte miljø, lære nye ting, påvirke egen utvikling, møte nye mennesker, jobbe i ulike organisasjoner, reise og få nye opplevelser uten å måtte skifte jobb.
– Jeg er fortsatt i Norge, men er allerede i gang med oppdraget i Australia og min rolle er «Technical Advisor» for prosjekteieren, DTMR. Jeg skal bistå med teknisk rådgivning og oppfølging av design- og verifikasjonsprosesser for å sikre at installasjon av ETCS og ATO systemene ombord i togene oppnås i henhold til prosjektets krav og målsettinger, forklarer Sørlie.
Oppgavene for prosjektlederen fra Atkins Norge innebærer blant annet:
- Bidra i arbeidet med teknisk kravspesifikasjon
- Gjennomgang og godkjenning av tekniske leveransedokumenter
- Oppfølging av leverandør, operatør og andre interessenter
- Vurdere endringsordrer og forespørsler
- Facilitere tekniske workshops
Bakgrunn for prosjektet
DTMR jobber med utvikling og oppgradering av jernbanetilbudet i Brisbane, og har satt i gang flere store prosjekter, blant annet anskaffelse av 75 nye lokaltog «New Generation Rollingstock» som nå skal oppgraderes ytterligere, og «Cross River Rail» prosjektet «Home – Cross River Rail» som innebærer bygging av en jernbanetunnel under elven i Brisbane. Her skal fire underjordiske togstasjoner kobles til eksisterende nett. Lokaltogene er på plass, men må oppgraderes med ETCS og ATO.
ETCS/ATO-prosjektet
I forbindelse med togtunnelen og den nye strekningen som skal bygges, så skal det innføres nytt signalsystem – «ETCS Level 2» – basert på det Europeiske togstyringssystemet «ERTMS». Dette er i prinsippet det samme systemet som for tiden rulles ut i Norge og Europa. Signallamper og skilt langs toglinjen blir fjernet og erstattet med nytt togdeteksjonssystem. Dette systemet kommuniserer med togene, og gir informasjon direkte inn på en skjerm i førerrommet som føreren kjører etter.
Med det nye signalsystemet vil man oppnå følgende fordeler:
- Høyere frekvens på togavganger
- Økt kapasitet
- Økt pålitelighet / punktlighet
- Økt sikkerhet
- Mindre vedlikehold av infrastruktur
- Reduserte kostnader
ETCS – inner city project business case
I tillegg skal det innføres Automatisk Togdrift (ATO) på den nye tunnelstrekningen ved de nye stasjonene. Når togene kommer inn på denne strekningen kobles ATO inn, og toget går over på «autopilot». Da styrer toget selv hastighet – akselerasjon, nedbremsing og presisjonsstopp til stasjonene. Stasjonene skal videre utrustes med glassvegger med dører som skiller perrongen fra sporet (Protection Shield Doors). Toget må da stoppes med stor presisjon slik at dørene på tog, og dørene på skilleveggen, kommer nøyaktig overfor hverandre.

Internasjonal erfaring og surfing
Harald ønsker å jobbe med andre internasjonale prosjekter i fremtiden og mener at oppholdet i Australia vil gi opplevelser langt utover nyttig arbeidserfaring.
– Australia er et fantastisk kontinent med mange muligheter for spennende opplevelser. Landet har et behagelig subtropisk klima, vakker natur og mange tilbud for aktiviteter og kulturopplevelser. På fritiden ser jeg frem til nydelige strender hvor jeg kan surfe og bade, krystallklart vann hvor jeg kan dykke blant korallrevene, og turer i regnskog hvor jeg kan oppleve spennende dyreliv med kenguruer, krokodiller og koalaer, sier Harald som gleder seg enormt til å jobbe i Australia. – Jeg har også slektninger i Brisbane og får besøk av familien, så dette blir bra!
Harald har flere mål med oppholdet;
– For det første ønsker jeg å gjøre en god levering for arbeidsgiver og kundens del. For det andre ønsker jeg å opparbeide meg internasjonal erfaring og lære mer om ETCS, ATO og prosessene rundt komplekse prosjekter som dette innebærer.
– Jeg er veldig takknemlig for å få lov til å jobbe på dette prosjektet i Australia, sier Harald Sørlie. – Det å kunne vise til at Atkins Norge var ønsket til et prosjekt på andre siden av jorda er jo også veldig gøy!
Om oppdraget
Vår oppdragsgiver: SNC-Lavalin Rail & Transit, Brisbane (Queensland, AU)
Kunden Atkins Norge skal jobbe for: Department of Transport and Main Roads (DTMR) (What we do)
DTMR er et statlig departement i Queensland (Queensland government) som har ansvar for transport infrastrukturen innen vei, jernbane, luft- og sjøtransport.
Foto fra Australia: Øystein Løken.
Vårt globale nettverk er vår styrke. Les mer om våre tjenester i Atkins Norge her
Har du spørsmål eller behov for bistand til prosjekter? Kontakt oss for en uformell og hyggelig prat.